Trigeminal Neuralgia - Gangguan Urat Saraf Muka

TESTIMONI




Saya rasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman kawan saya, Cikgu Norizan.  Agak lama juga tak dpt berhubung dgn beliau. Di samping kengkangan masa di sebabkan tanggungjawab hakiki sbg ibu dan juga guru, ada sebab lain rupanya beliau menyepi. Ini perkongsian dari beliau. Semoga dgn perkongsian beliau ni, sekiranya ada di antara antara yang menghadapi masalah yang sama, cubalah seperti apa yang beliau dah cuba. Yang pasti, setiap penyakit ada penawarnya. Kene ikhtiar...InsyaAllah...


Pada malam tahun baru 2013 saya terasa sakit kepala secara tiba2 dan sakit ini tidak pernah saya rasai sepanjang hidup saya. Sakit kepala yang sangat2 berbeza di mana saya merasakan seluruh urat dahi dan kening pipi kiri saya bergerak2 dan terlalu sakit. Sakit ini berlanjutan selama seminggu dan saya hanya bertahan dengan menelan pil penahan sakit.


Saya merujuk beberapa doktor termasuk doktor panel dan rata2 mereka menyatakan saya terkena migrain. Keadaan berlanjutan semakin teruk sehingga saya terpaksa berhenti bercakap apabila diserang. Tiba-tiba pada minggu kedua sakit saya hilang tetapi ianya menyerang semula pada minggu ketiga. Pada masa itu suami membawa saya berjumpa pakar di KPJ seremban dan saya telah menjalani ujian dengan memasukkan kamera ke hidung dan telinga saya di sebelah kiri. Apabila tidak mendapat apa2 tanda yang meragukan saya diminta menjalani ujian ct scan dan keputusan ujian juga negatif di mana doktor tidak menemui tanda saya menghidap tumor otak. Saya kemudiannya diberi pil berkaitan saraf dan apabila saya menghabiskan ubat tersebut penyakit saya beransur hilang.




Tetapi pada bulan april saya diserang lagi yang menyebabkan saya mengambil keputusan untuk berjumpa doktor gigi pula dan menampalkan mana2 gigi saya yang berlubang kerana saya terlalu sakit rahang dan gigi termasuk muka dan kening di sebelah kiri. Keadaan reda selama seminggu tetapi ianya menyerang saya semula seminggu selepas itu menyebabkan sakit saya bertambah kronik dari sebelumnya. Saya tidak boleh tidur dan mengiring di sebelah kiri, tidak dapat membasuh muka dan saya menahan airmata semasa mengambil wuduk kerana terlalu sakit. Apabila makan saya terpaksa berhenti secara tiba2 apabila sakit datang selama bebrepa minit. Sakit ini seolah kita terkena renjatan elektrik dan berddenyut yang tersangat2. Apabila sejuk dan stress keadaan makin bertambah buruk.



Saya kemudiannya menyelidik melalui internet dan merujuk doktor dan disyaki saya mengidap Trigeminal Neuralgia iaitu sakit yang kronik di sebelah bahagian muka.




Ianya disebabkan rasa sakit dari saraf trigeminal yang menyarafi bahagian muka.Saraf trigeminal adalah saraf kranial kelima dan merupakan salah satu saraf penting di bahagian muka. Ia mempunyai 3 cabang utama iaitu saraf optalmik (di sekitar dahi, mata), saraf maksilari (di sekitar pipi, bibir atas, lelangit, gigi serta gusi bahagian atas) dan saraf mandibular (di sekitar bibir bawah, gigi serta gusi bahagian bawah, rahang bawah, dagu). Saraf-saraf ini membawa deria sentuh dan sakit dari bahagian muka, mulut serta gigi ke otak. Selain itu, ia juga mengawal otot-otot pengunyahan. 


 Gejala yang mungkin dialami oleh pesakit:

Sakit yang sangat tajam, mencucuk-cucuk seperti terkena pisau
Sakit teramat sangat umpama terkena kejutan elektrik
Sakit hanya di sebelah muka sahaja
Jangka masa sakit sekejap sahaja iaitu beberapa saat ke 1-2 minit. Ini diikuti oleh satu tempoh ketiadaan sakit
Serangan sakit boleh terjadi berulang kali di dalam sehari
Mempunyai titik serangan atau ?trigger point? yang merupakan kawasan yang selalu bermulanya sakit jika dirangsang/disentuh


Aktiviti-aktiviti yang boleh merangsangkan kesakitan:
Memberus gigi
Mengambil air sembahyang,
membasuh muka
Bercukur di bahagian muka
Makan, minum
Bercakap
Terkena angin pada bahagian muka


Penyakit ini telah mngubah seluruh kehidupan dan aktiviti harian saya. Saya tidak dapat tidur di waktu malam apabila sakit ini menyerang dan ini sungguh menyeksakan saya. Saya kemudiannya disaran untuk mencuba produk Sari Agegard dan setelah mencuba satu kotak saya tidak merasa apa2 perubahan tetapi saya teruskan juga dengan berdoa agar penyakit saya berkurangan.


Alhamdulillah dan amat menakjubkan apabila saya minum kotak yang kedua penyakit saya telah hilang sma sekali dan setelah hampir habis dua kotak sari agegard saya merasa semakin sihat dan tidak pernah diserang kesakitan seperti sebelum ini. Saya juga dapat memegang dahi dan pipi saya seperti dulu dan dapat melakukan aktiviti seperti biasa. Badan juga semakin cergas dan saya rasa lebih bertenaga.

Syukur Alhamdulillah.

Berkongsian ikhlas dari saya


Cikgu Norizan 
Pengguna Sari Agegard