5 Jenis Makanan Penyebab Kanser Payudara

Pada dekad pertama abad ke-21, para penyelidik mendapati adanya hubungan antara jenis makanan dengan kanser payudara. Jenis makanan / minuman tertentu seperti daging, lemak, alkohol, kafein, dan produk soya disebut-sebut sebagai jenis makanan yang boleh menyebabkan kanser payudara.

Sesetengah pakar sepakat bahawa kanser payudara seperti juga jenis kanser yang lain disebabkan oleh faktor gaya hidup yang tidak sihat, termasuk di dalamnya adalah mengambil makanan-makanan yang sukar dicerna tubuh dan menyebabkan pertumbuhan sel yang tidak biasa.
Tapi walaupun demikian, para penyelidik juga menyatakan bahawa tidak ada makanan tunggal yang terbukti secara langsung menyebabkan kanser payudara.
Oleh karenanya para wanita disyorkan untuk menjalani gaya hidup yang sihat dan mengelakkan atau mengurangkan mengambil makanan-makanan yang boleh mencetuskan kanser payudara.
Berikut ini beberapa jenis makanan penyebab kanser payudara sebagaimana dikutip dari American Cancer Society.

Arak
Menurut American Cancer Society, kebiasaan mengambil alkohol dan minuman keras akan meningkatkan risiko terkena kanser payudara. Malah, ACS menyarankan bahawa wanita-wanita yang terdedah kepada kanser payudara agar menahan diri dari minuman beralkohol. Jangan mengambil lebih daripada satu gelas minuman beralkohol setiap hari. Walaupun dengan hanya meminum beberapa gelas alkohol setiap minggu sudah boleh menyebabkan kanser payudara di usia tua. 1.5 ons minuman keras, 5 auns gelas wain, dan 12 ons bir setara dengan satu gelas minuman beralkohol.

Kafein
Ada anggapan yang menyebutkan bahawa minuman berkafein, seperti kopi adalah salah satu penyebab kanser payudara. American Society menyatakan bahawa pendapat ini tidak sepenuhnya benar. Kafein, tidak menyebabkan kanser tetapi meningkatkan risiko tumor payudara jinak (non-kanser), atau dikenali juga dengan sebutan benjolan fibrokistik.

Lemak
Diet tinggi lemak, terutama lemak tepu adalah jenis makanan yang menyebabkan kanser payudara. Menurut Cancer Research UK, walaupun risikonya kecil tapi diet yang tinggi lemak mengandungi lebih banyak kalori, yang cenderung menyebabkan obesiti atau kegemukan yang secara langsung boleh dikaitkan dengan kanser payudara.

Daging
Menurut Cancer Research UK, jenis daging dan cara memasaknya adalah faktor-faktor pencetus kanser payudara, apalagi jika diambil secara berlebihan. Daging merah, seperti daging lembu, dan daging yang digoreng adalah penyebab kanser payudara. Disyorkan untuk mengambil daging putih seperti daging ikan dan dada ayam.

Soya
Makanan dari kacang soya merupakan alternatif makanan yang diperbuat daripada haiwan. Tapi American Cancer Society memberi amaran bahawa mengambil produk soya dalam jumlah yang banyak dari masa ke masa dapat meningkatkan risiko kanser payudara. Hormon estrogen-phytochemical, yang ditemui dalam soya disebut-sebut berkaitan dengan tumbuhnya sel kanser payudara. Wanita yang sudah mempunyai kanser payudara harus mengelakkan produk soya, kerana boleh memburukkan keadaan mereka.

Pencegahan dan Penyelesaian Kanser Payudara
Gejala kanser payudara sukar di kesan dari awal dan kebanyakan baru diketahui setelah sel-sel kanser telah menyerang organ tubuh yang lain sehingga sukar di sembuhkan. Rawatan kanser payudara dilakukan dengan pembedahan dan kemoterapi yang memberi kesan negatif secara fizikal dan mental bagi para wanita pesakit.
Untuk itu, perkara terbaik yang harus dilakukan seorang wanita untuk melindungi dirinya dari kanser payudara adalah dengan menjalani gaya hidup yang sihat, termasuk diet yang baik dan sukan yang cukup. Jenis makanan tertentu telah terbukti dapat mengurangkan risiko kanser payudara seperti produk susu rendah lemak, mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran, dan mengambil makanan dengan serat yang tinggi.
Terlalu gemuk juga tidak baik bagi kesihatan dan mempertinggi risiko terkena kanser payudara. Menurut Cancer Research UK, obesiti atau kegemukan mempunyai kaitan yang erat dengan kanser payudara. Wanita yang mempunyai berat badan berlebih dianjurkan untuk menurunkan berat badan untuk membantu mencegah kanser payudara, dan masalah kesihatan yang lain.
<<< Biji Aprikot mempunyai kandungan khasiat yang sangat luar biasa, terutama Bitter Apricot. Dalam bahasa nutrient, Biji Apricot ini di sebut mengandungi Amigdalin, yang juga dikenali sebagai vitamin B17. B17 ini dapat membantu membunuh sel- sel kanser dalam badan kita, Hasilnya dapat membebaskan diri kita dari serangan penyakit ganas ini kanser) yang merupakan pembunuh senyap. Produk Sari Age gard dari Sarimah signature series mmg mengandungi B17 >>>

PRODUK YANG DI SYORKAN: SARI AGEGARD